15. maalis, 2019

Mielenterveys kapulana järjestämisen rattaissa.

Olen aikaisemmin kirjoittanut blogisarjan järjestämisen esteistä. Niistä yhtenä suurimpana esteenä on tunteet. Tunteista suurimpana pelko. Pelko on usein vain jäävuoren huippu, joka on helppo sanoa ääneen. Se pitää sisällään kuitenkin paljon erilaisia tunteita ja tuntemuksia. Surua, ahdistusta, leimautumisen pelkoa, epäonnistumisen pelkoa, katkeruutta, häpeää... keksisit varmaan lisää kun oikein pohdit.

Mielenterveys on yksi elämän hallintaan liittyvä ongelma, jonka syyt ja diagnoosit ovat hyvin moninaisia. Sama sairaus aiheuttaa eri ihmisillä erilaisia ongelmia. Usein mielenterveyden ongelmia on vaikea sivullisen edes huomata. Saati että sairastunut itse tiedostaa, että syy voikin olla sairaudessa kun ei saa aikaiseksi, on väsynyt ja mieliala maassa.

Lähihoitajan koulutuksestani on apua tällaisten asiakkaiden kanssa. Ja yleensä asiakkaiden kanssa keskustellaan paljon syistä mikä on aiheuttanut sen, että kotona järjestyksen ylläpitäminen ja tavaroista luopuminen on niin vaikeaa. Ammattijärjestäjä osaa kyllä järjestää ja "raivata" kodin ilman asiakasta, mutta me teemme työn yhdessä asiakkaan kanssa jotta asiakas voi muuttaa omia toimintatapojaan ja myös purkaa vääriä toimintamalleja. Ammattijärjestäjällä on taito kuunnella asiakasta, jolloin emme tarjoa valmiita oikeita ratkaisuja - vaan keskustelujen pohjalta yleensä asiakas itsekin huomaa ja havaitsee ratkaisut. Meidän tehtävänä on opastaa oikeaan suuntaan.

Mielenterveyden kanssa painivan suurin ongelma on uskoa siihen, että hän pystyy ja kykenee tekemään ja saamaan valmiiksi. Oli sitten tehtävä pieni tai suuri, aloittaminen on kaikista vaikeinta. Se on vaikeaa terveellekin, mutta mielenterveyden haasteet ovat oma lisänsä kapuloina rattaissa. Se usein aiheuttaa lumipalloefektin ja asioita kasaantuu ja aloittaminen vaikeutuu entisestään. Sitten kun tilanteeseen lisätään vielä muuttuvat elämäntilanteen - on palikkatorni jo melkoisen hutera.

Kuulin joskus todella hyvän vinkin, jota olenkin jakanut myös eteenpäin. Masentuneen (tai ihan kenen tahansa) kannattaa tiskata yksi kuppi käsin, vaikka omistaisi tiskikoneen. Se on tarpeeksi pieni asia, jolla voi olla positiivisen lumipalloefektivaikutus. Kun ylittää tarpeeksi pienen haasteen aloittamisen tiellä, huomaa että pystyy ja kykenee ja osaa. Se vaikuttaa aivoissa serotoniini ja dopamiinitasoon. Dopamiini vaikuttaa elimistöön piristävästi ja energiaa lisäävästi nostaen sydämen sykettä ja verenpainetta. Serotoniinin toiminta keskushermostossa vaikuttaa muun muassa mielialaan, vireystilaan, aggressiivisuuteen ja ruokahaluun. 

Eli aloita niin pienellä ja konkreettisella asialla, jonka toteutumisen pystyt arvioimaan ja tehdä loppuun.

Viikonloppuna olen Helsingissä Suomen ammattijärjestäjät ry.n vuosikokouksessa ja saamme myös lisää koulutusta mielenterveydestä.