19. heinä, 2018

Mielenterveys järjestämisen esteenä

Mielenterveys on käsitteenä hyvin laaja ja pitää sisällään monia sairauksia. Ne ovat myös yksi iso syy siihen, että kodin järjestäminen on hankalaa ja ihan perusasiat elämänhallinnassa ei ole kunnossa.

Mielenterveyttä horjuttaa sairauksien ohella elämän kriisitilanteet: työttömyys, läheisen menetys, rahahuolet tai muu mikä horjuttaa meidän arkipäivästä selviämistä. Normaalisti elämässä voi olla kausia, että uniongelmat ja väsymys estävät meitä selviämästä arkipäivän toimista.
Viimeksi jo puhuttiin ihmissuhteista, jotka myös vaikuttavat mielenterveyteemme. Ystävät ja perhe auttavat elämän kriisien yli. Niinhän sitä sanotaan,  että jaettu suru puolittuu ja jaettu ilo kaksinkertaistuu.
Joskus ongelmat kasaantuvat, jolloin häpeä ja pelko menettämisestä estävät meitä puhumasta. Silloinkaan ei saa jäädä ongelmien kanssa yksin. On esimerkiksi monia auttavia puhelimia joihin voi soittaa ihan nimettömänäkin. Jo ääneen sanottuna aivot voivat työstää asiaa, eikä se välttämättä tunnu enää niin suurelta. Pääasia kuitenkin on, ettei jää ongelmiensa kanssa yksin.
Vaikka et löytäisi heti oikeaa tahoa mihin täytyisi ottaa yhteyttä, yhdessä se voi löytyä.

Olen itse koulutukseltani lähihoitaja, joten perustietoa mielenterveysongelmista on. Olen itse myös perehtynyt aiheeseen. Siksi haluan myös auttaa mielenterveysongelmien kanssa painivia. Ratkaisuja ongelmiin etsitään yhdessä. En ole terapeutti vaan ohjaaja ja tsemppaaja. Ammattijärjestäjät auttavat järjestämisongelmissa pureutumalla ongelman taustoihin, jolloin muutokset ovat pysyvämpiä. Emme tee asiakkaan puolesta päätöksiä emmekä tuomitse asiakasta valinnoistaan. Ohjaamme lempeästi ja kannustaen asiakasta muutoksessa. Asiakkaiden tilanteet ovat yksilöllisiä ja ainutlaatuisia. Joskus on helpompi ottaa tilanteeseen ulkopuolinen avuksi. Läheisten kanssa hommaan tarttumisessa on erilainen jännite. Riitatilanteitakin voi syntyä, jos tavoitteet projektin etenemisessä on erilaiset. Ammattijärjestäjän kanssa edetään asiakkaan tahdissa.
Omaan hyvinvointiin kannattaa panostaa. Vaikka eteneminen olisi lapsen kengissä pieniä askelia eteenpäin, on se parempi kuin ei etenemistä ollenkaan.
Vinkkini silloin kun tuntuu, ettei saa tartuttua toimeen, kun mistään ei saa otetta - tiskaa kuppi käsin. Käsillä tekeminen on aivoille sykäyksen antava voima. Mieli huomaa että jotain tapahtuu. Sen kun saa valmiiksi, saa itseään kehua ja kiittää. Ei ole surkea, saamaton, uusavuton - mieli vain on uupunut. Mutta siitä huolimatta yksi asia on tehty alusta loppuun valmiiksi. Se vaikuttaa aivojen serotoniinitasoon - Sen toiminta keskushermostossa vaikuttaa muun muassa mielialaan, vireystilaan, aggressiivisuuteen ja ruokahaluun. Ehkä se saa myös tiskaamaan loputkin tiskit. 😉

Laitan tähän vielä loppuun pari linkkiä, joista voi olla apua mielenterveyden ymmärtämisessä.

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/miksi_toisen_mieli_jarkkyy_helpommin_kuin_toisen

https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveysseura/organisaatio-ja-toiminta/strategia/mitä-mielenterveys

Jos sinä tai läheisesi tarvitsee apua ja tukea. Suosittelen katsomaan vielä tämän:

https://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua